jossanko.blogg.se

Hur blir man glad?

Publicerad 2014-11-07 10:14:00 i Allmänt

Alla är vi på dåligt humör någongång. Ibland är det för att det hänt någonting men ibland bara blir man det. 
Ibland vill man vara på dåligt humör men ibland vill man inte alls det. Jag har mått dåligt under långa perioder när jag var yngre men jag har nu lärt mig hur man blir glad. Och jag tycker att lycka är så viktigt, så jag tänkte nu dela med mig av mina tips.
 
1. Sprid glädje. Att göra någon glad kan på många sätt också göra dig glad. När den andra personen ler är det svårt att inte le tillbaka. Att vara snäll är så enkelt men ändå ger det så mycket! Relationerna blir starkare och du får tillbaka så mycket. Dessutom påstår ju vissa (jag är fortfarande osäker) att det är roligare att ge än att få.
 
2. Se det vackra. Allting är vackert på något sätt. Välj bara att se det. Se dig omkring. Upptäck.
 
3. Var tacksam. Den här punkten är lätt den svåraste tycker jag. Det är så lätt att bara ta saker för givet. Men gör inte det! Tänk efter och försök att se allt från någon annans perspektiv och försök då att inse vad du har att vara tacksam för. 
 
4. Vad är jag bra på? Det kan vara svårt att ge sig själv komplimanger, men vi behöver att älska oss själva. Du kanske tycker att det är jättesvårt att komma på någonting. Men jag rekomenderar att leta inom sig själv och att tänka vidare. Jag spelar ju trumpet, och visst är jag duktig men det är svårt för mig att säga att jag är bra på att spela trumpet. Det är ju en stor sak, finns så många olika områden inom just trumpetspel. Men om man går djupare och väljer en underrubrik för detta är det mycket lättare att hitta saker man är bra på då. Jag är till exempel bra på att kontrolla min luft när jag spelar och jag är bra på att spela inför folk. Jag tycker också det är viktigt att tänka på karaktär, jag tycker att det är mycket viktigare att vara en bra person än att vara bra på att rita. Men glöm inte att det är inte de som har flest saker de är bra på som vinner. Det är de som använder sina förmågor och påverkar världen till det bättre. Alla är vi bra och alla är vi viktiga.
 
5. Gör något du tycker om. Ät choklad, rita en serie om en gullig katt i din anteckningsbok under en tråkig lektion, lyssna på din favoritlåt. Det finns oändliga möjligheter. Det är bara du som sätter gränserna. (Och kanske lagboken eller vad vet jag?)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela